Într-o lume dispersată, fiecare cu bula lui
După cum probabil ai mai auzit, istoria e ciclică. Se repetă. Nimic nu e întâmplător, iar cei ce nu învață din greșelile trecutului ajung adesea să le repete. Și cu treaba asta sunt conștient că nu îți spun nicio noutate, ci doar subliniez un adevăr de care am preferat să mă leg pentru a da un sens încă de la primul paragraf acestui articol.
În 12 ianuarie 2018, Mark Zuckerberg a anunțat un update extrem de important la vremea aceea: Focus pe oameni, mai ușor cu reclamele. Și a scos pentru o perioadă de timp agențiile de marketing din zona de confort neștiind la ce să se aștepte ca modificări ale costurilor, rezultatelor per tipuri de campanie și așa mai departe. În 2018 Mark ne anunța că ad-urile, postările paginilor și orice formă de intercțiune B2C va fi pe locul doi în noul mod de funcționare al algoritmului. Astfel, interacțiunea între oameni fiind prioritară și cea care aduce un plus de interes în rândul consumatorului de online. Am scris un articol pe vremea aceea despre update-ul din 12.01.2018.
În 2021, pe 31 martie mai exact, newsroom ne aduce la cunoștință noi schimbări ce vor avea loc în platforma de Facebook. Păstrându-și focusul pe comunitate, de data aceasta update-ul nu va mai face modificări în modul de listare al algoritmului (c2c vs b2c), ci pune în mâna utilizatorului un set de unelte cu care acesta să-și facă activitatea în Facebook și mai enjoyable, mai “pe gustul lui”. Cum? Ahh, ce bine că m-ai întrebat. Păi hai să facem un mic exercițiu de imaginație. Cum ar fi dacă toată lumea ar fi de acord cu tine, dacă ai primi doar susținere, iar atunci când distribui conținut, păreri, invitații la evenimentele tale preferate etc, oamenii să fie super receptivi. Toți să aibă gusturile tale. Toți să se bucure de fiecare postare a ta. Toți să-ți urmărească activitatea și toți să te aprieceze. MI-NU-NAT, nu-i așa? Păăăi, nu.
Oricum suntem în drum spre a ne separa unii de ceilalți în funcție de diverse caracteristici: muzica pe care o ascultăm, tipurile de activități, tipurile de personalități, orientarea politică și lista poate continua la nesfârșit. Ne închidem de bună voie și, din păcate, nu mereu conștienți în propria noastră bulă. Unde ce găsim? Ce vrem noi. O facem așa cum ne place nouă. Utopică, interesantă, plină de lucrurile care ne plac și de conținutul care ne atrage. Acolo găsim și oamenii care au aceleași gusturi ca noi, aceleași păreri, aceleași plăceri. Deja suntem împărțiți în comunități extrem de nișate. Vrem să ne nișăm și mai mult? Cât de specific să ajungem să ne creionăm cercul de interese în fața unei platforme ce se hrănește cu timpul nostru alocat ca user și datele pe care le lăsăm în urma noastră cu fiecare secundă online? (n-am niciun răspuns la asta)
Fiecare cu CNA-ul lui
Sună poate ciudat, însă privit retrospectiv, cam către acolo duce acest nou tool pe care Facebook îl pune în mâinile utilizatorilor. Ușor de utilizat, mereu la îndemână și aplicabil pe orice tip de conținut ditribuit. Fie că vorbim de contul tău personal sau de o pagină de business pe care o gestionezi în numele agenției, clientului sau e chiar business-ul tău, de acum înainte poți alege cine îți poate influența opiniile privitorilor lăsând comentarii. Practic, cât timp postarea ta este publică ea poate fi văzută de oricine. Dar totuși, tu nu vrei să te trezești cu mesaje de hate din partea clienților nemulțumiți / haterilor de la tine din clasă / concurenților agresivi în online sau a haterilor a căror plăcere este doar să arate cu degetul no matter what. Tocmai de aceea, acum poți alege din partea cui permiți să vină comentariile, cum ar fi doar persoanele pe care le ai în lista de prieteni sau cele care ți-au dat like la pagină. Iar dacă dai tag să zicem unei alte pagini și vrei să-i dai drept la replică / reacție în cadrul postării tale, atunci poți da acest drept de a comenta doar celor pe care i-ai tag-uit în postare. Ar putea fi fain dacă o privim ca pe o treabă constructivă prin care reducem hate-ul online. Îți las aici un link în cazul în care vrei să vezi pas cu pas cum poți realiza aceste setări pentru pagina / paginile tale. Dar, dacă-mi permiți, hai să fim serioși pentru un moment. Cine nu preferă acele sute de comentarii răutăcioase care te ajută la scorul de relevanță? Chiar dacă ai pus acel filtrul de a putea comenta doar cei ce ți-au dat like la pagină, tot pot să-ți las comment: Intru pe pagină, îți dau like, comentez ce am de comentat, îți dau unlike și merg mai departe. N-a fost chiar așa de greu, nu?
Prefer să trăiesc în propria mea bulă mică din propria mea realitate. By Lauren Lee Smith
Favorite tool
La fel ca până acum, poți alege persoanele a căror activitate vrei să o vezi first of all în news feed-ul tău. Însă odată cu acest update, Facebook îți va facilita accesul la această listă de favoriți punându-ți la dispoziție un tool bar prezent în mobile între Home și Recent, unde vei putea oricând să vezi care sunt persoanele și paginile pe care le ai la favorite / see first (cum probabil îl cunoști). Totodată, de acum vei avea și un număr limitat de locuri pentru această listă, Facebook oferindu-ți doar 30 de locuri în listă pe care să le gestionezi în funcție de cum consideri. Dacă ai nevoie să evaluezi sau revizuiești această listă, îți las aici un link care să îți fie de ajutor.
Snooze posts
Haha, nu e chiar snooze-ul acela de la alarma de dimineață, de care abuzăm cu toții din când în când. E mai degrabă un “give me a break” pe care îl poți da postărilor unui anumit prieten de pe Facebook. Cum funcționează? Păi să zicem că îți apare postarea aia care te face să îți dai ochii peste cap din parte prietenului cu care te înțelegi bine atunci când te vezi cu el, dar postează numai porcării. În colțul postării ai acele trei puncte de suspensie, pe care dacă apeși, găsești un buton de Snooze Name for 30 days. Și gata. Ai scăpat de postările lui pe news feed în următoarele 30 de zile.
Sunt curios dacă în viitorul apropiat va exista posibilitatea de a seta și intervalul dorit la această funcție de snooze. Sau dacă va exista snooze și pentru pagini de facebook ale brand-urilor. Cum ar fi să dai snooze la brand-ul ăla care te retargetează de luni de zile doar pentru că ai intrat o dată pe site-ul lor, iar acum nu mai poți scăpa de ei. #wewillsee
Nu mai vreau să primesc ad-uri politice
Eh, abia asta e o funcție de care eu personal sunt foaaarte curios dacă și cum o să funcționeze. Momentan, pe pagina celor de la Facebook a acestui feature nu există nici măcar un cuvânt în descriere, nicio informație, nimic. Totuși ei îl menționează super subtil în cadrul acestui update.
Personal îl văd util din mai multe puncte de vedere:
Reduce gălăgia
Cred că ne amintim cu toții cum arătau platformele de Social Media în perioada campaniilor electorale și cât de tixite de ad-uri cu tot felul de candidați erau. Ei bine, pentru tine ca și utilizator era destul de enervant să vezi fața și mesajele personajului pe care nu-l agreai. Să nu mai zicem de insistența cu care erau afișate aceste reclame fiind într-un interval destul de restrâns, iar bugetul lor de advertising fiind destul de consistent la ce frecvență atingeau pe zi reclamele.
Nu te mai influențează
Dacă nu guști gogoașa, nu te poți atașa emoțional de ea. Cu cât mai puțin te expui la mesajele din cadrul campaniilor politice, cu atât crezi mai tare în convingerile tale. Nu e neapărat un lucru bun ăsta, dar cel puțin în felul ăsta pot fi feriți de vrăjitori persoanele slabe de înger care pun ștampila în schimbul unui mesaj emoțional pe o linie sonoră cu referință la tinerețea lor demult apusă.
Costuri mai mici
Dacă avem 20 de locuri în news feed-ul unui consumator în care pot apărea ad-uri până ce acesta se plictisește, tu ca advertiser / marketer vrei să fii acolo. Nu cred că mai e nevoie să detaliem cum îți afectează costurile campaniilor tale o perioadă încărcată cu ad-uri politice, în care te lupți pentru aceleași 20 de locuri cu sutele de mesaje politice plătite din banii partidelor și / sau guvernului.
Poate așa, devenim mai selectivi
Deja sătui de mesajele și promisiunile candidaților în tot felul de funcții, poate ajungem prin acest Turn Off să devenim ușor mai selectivi în ceea ce înseamnă consumul de online. Și ăsta n-ar fi un lucru rău. Hai să plecăm de aici, după care vom ajunge (sper eu) și la a fi selectivi cu timpul nostru în general. Mai puțin scroll că-i mai drăguț overall.
Cam atât am avut de zis.
See you soon,
Ayame